Artykuł sponsorowany

Zawieszamy sobie wysoko poprzeczkę

Dodano:
McDonald’s Źródło: Materiały prasowe / McDonald’s
McDonald’s na całym świecie uznawany jest za prekursora franczyzy i z powodzeniem rozwija ten model biznesowy również w Polsce. Od pierwszej restauracji w warszawskim Sezamie po najnowszy, 600. lokal na wyspie Wolin –  historia marki to opowieść o konsekwentnym rozwoju, rosnącej sieci franczyzobiorców i partnerskim modelu współpracy, obejmującym pracowników, dostawców i franczyzobiorców.

Co stoi za tym sukcesem? Zapytaliśmy obie strony modelu – franczyzobiorczynię Karolinę Sokół oraz przedstawiciela franczyzodawcy, Marcina Bonickiego, Franchisee Business Partnera McDonald’s Polska, który na co dzień wspiera przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu pod Złotymi Łukami.

W Polsce działa obecnie 600 restauracji, które w 91 proc. prowadzone są przez ponad 110 organizacji franczyzowych. Każdy z licencjobiorców ma swojego doradcę, nazywanego Franchisee Business Partnerem, który pomaga osiągnąć sukces i realizować cele biznesowe.

O tym, że franczyza McDonald’s jest skuteczna, najlepiej świadczą dane: w ciągu przeszło trzech dekad działalności w Polsce żaden franczyzobiorca nie zakończył współpracy z marką z powodu niezadowalających rezultatów biznesowych. Średnio jeden franczyzobiorca prowadzi około 5 restauracji i zatrudnia w swojej organizacji blisko 300 pracowników. Tylko w 2024 roku przedsiębiorcy tworzący ekosystem McDonald’s zapłacili 75 mln zł podatku CIT.

Współpraca na lata

Umowy franczyzowe na prowadzenie restauracji pod szyldem Złotych Łuków podpisywane są z reguły na 20 lat. Od franczyzobiorców oczekuje się doświadczenia biznesowego, w tym w zarządzaniu zespołem, oraz zrozumienia wagi doświadczenia gościa oraz pracownika. Do tego dochodzą warunki formalne i wymogi finansowe, natomiast nie są one decydujące – liczy się dopasowanie profilu kandydata do roli franczyzobiorcy i wspólne wartości.

Nie szukamy biernych inwestorów. Szukamy liderów, osób zaangażowanych w codzienne funkcjonowanie restauracji, które zbudują i poprowadzą swój zespół. Mamy wysokie oczekiwania w stosunku do partnerów i dużo dajemy od siebie na każdym etapie współpracy.

Do każdej umowy franczyzowej podchodzimy z dużą odpowiedzialnością – uzupełnia Marcin Bonicki, Franchisee Business Partner McDonald’s Polska, który na co dzień współpracuje z 20 franczyzobiorcami z centralnej, wschodniej i północno-wschodniej Polski.

Kandydaci po przejściu pierwszego etapu rekrutacji zaczynają szkolenie przygotowujące do nowej roli. Trwa ono od 9 do 12 miesięcy. W tym czasie pracują na każdym stanowisku, poznają procedury i restauracje od kuchni. Otrzymują również transparentne informacje na temat strategii i wartości marki, pozwalające na zrozumienie biznesu. To etap, kiedy potencjalny franczyzobiorca może przekonać się, czy to kierunek dla niego.

Rekrutacja do McDonald’s jest wieloetapowa. I nie ma w tym nic dziwnego – obie strony muszą mieć pewność, że chcą się związać ze sobą na kolejne 20 lat.

Gdy rozpoczynałam swoją drogę z marką, szkolenie stanowiło dla mnie duże wyzwanie, ponieważ byłam jeszcze związana zawodowo z poprzednim pracodawcą. Dziś jednak wiem, że bez podstaw, których uczyłam się w restauracjach, nie byłabym w stanie skutecznie prowadzić swoich własnych – podkreśla Karolina Sokół, która obecnie prowadzi 7 restauracji i od lat współpracuje z Marcinem Bonickim.

Biznes oparty na ludziach

Nowi franczyzobiorcy zaczynają swoją przygodę od przejęcia istniejącej restauracji. Atutem tego rozwiązania jest doświadczona załoga i większa przewidywalność płynąca z dotychczasowej historii danej restauracji. Otrzymują know-how globalnej firmy, sprawdzone procedury operacyjne i dostęp do narzędzi oraz bieżące wsparcie. Każdy nowy franczyzobiorca ma również przydzielonego mentora spośród bardziej doświadczonych operatorów. Z drugiej strony, franczyzobiorcy wnoszą własne doświadczenie do sieci, które pozwala im efektywnie pracować w tematycznych grupach roboczych i poprzez wypracowywane wspólnie rozwiązania budować przewagę konkurencyjną całej sieci.

Kluczową rolę w procesie współpracy odgrywają Franchisee Business Partnerzy, którzy mają pod swoimi skrzydłami grupy przedsiębiorców z określonych regionów. Są dla nich pierwszym kontaktem i codziennym wsparciem, pomagają w obszarach: operacyjnym, pracowniczym, marketingowym, IT czy analityki finansowej. Razem z przedstawicielami innych działów biura McDonald’s tworzą zespół wsparcia eksperckiego oraz biznesowego, określany jako One Field Team.

Marcin Bonicki jako Franchisee Business Partner uczestniczy w tworzeniu strategii rozwoju organizacji franczyzobiorców w swoim regionie. Bazując na codziennym kontakcie i okresowych ocenach współpracy, zna bardzo dobrze sytuację poszczególnych przedsiębiorców, dzięki czemu może skutecznie im doradzać, wspierać w trudnych sytuacjach i wzmacniać ambicje w zakresie rozwoju. Jak wyjaśnia, jego rolą jest również koordynowanie i zapewnienie spójności działań przedstawicieli poszczególnych działów centrali firmy w Polsce.

McDonald’s to biznes oparty na ludziach. Wszyscy doskonale rozumiemy, że tylko razem, przy pełnym partnerstwie i zaufaniu, jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.

– My, franczyzobiorcy, wiemy, że możemy liczyć na wsparcie i sprawdzone rozwiązania, a korporacja wie, że każdego dnia będziemy dbać o doświadczenia gości, pracowników i lokalnych społeczności – uzupełnia Karolina Sokół.

McDonald’s ma ambitne plany rozwojowe w Polsce, zakładające otwarcie około 130 nowych restauracji do 2027 roku. Aby je zrealizować, sieć inwestuje w dalsze udoskonalanie współpracy z dotychczasowymi franczyzobiorcami oraz rekrutuje nowych. Rozwijając grono partnerów, McDonald’s Polska bazuje na kilkudziesięciu latach doświadczenia globalnej korporacji będącej pionierem franczyzy, ale również na dobrych praktykach zebranych w Europejskim Kodeksie Etyki Franczyzy i Kodeksie Dobrych Praktyk dla Rynku Franczyzy w Polsce. Od jej powstania McDonald’s należy do Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Takie podejście jest kluczem do sukcesu – 97 proc. franczyzobiorców w wewnętrznych badaniach ocenia współpracę z firmą jako satysfakcjonującą.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...